fredag 18. mars 2011

Orions Belte

En kveld jeg var ute og gikk denne uka,
var det så stjerneklart og fint at jeg så mer opp
på himmelen enn ned på bakken og hvor jeg gikk.
Det var så utrolig vakkert og fascinerende,
stjerner og planeter var så tydelige da jeg
kom litt unna gatelys og annet forstyrrende lys.
Tenk hvor fint det hadde vært å være på fjellet i
strålende stjerneglans sammen med Knut Jørgen Røed Ødegaard:)
Det må vel være toppen (nesten) av lykke, sukk:)


Jeg har alltid vært opptatt av verdensrommet, stjerner, planeter osv,
og husker at jeg som lita jente ofte var ute om kvelden
da det var stjerneklart for å finne igjen forskjellige stjernetegn.
Jeg var veldig opptatt av Karlsvogna og Polarstjernen.

Sommeren 2010 opplevde jeg noe stort sammen med familien,
vi var i Florida:)
Der opplevde vi utrolig mye, og en av de store tingene var et besøk på
Kennedy Space Center, Cape Canaveral.


Alt var så utrolig stort, avstandene og området...
Og oppskytingsrampa ble iherdig betraktet i kikkert:)
Inne så vi blant annet en rakett, som hadde kommet helskinnet ned etter en tur i verdensrommet,
og vi var inne i kontrollrommet.


Vi var med på en omvisning på det store området,
vi ble kjørt rundt i buss samtidig som vi fikk mye
informasjon om det som skjedde der.


Byggningen hvor rakettene og romskipene blir bygd.



En av de tingene som fascinerte meg veldig,
var en STOR opplevelse i et Imax-teater inne på
området hvor det ble vist bilder i 3D-format
som Hubbles-teleskopet har tatt ute i verdensommet...

Det var så utrolig vakre bilder at det går nesten ikke an
å forestille seg hvor vakkert verdensrommet virkelig er...
En serie av bildene var tatt av den midterste stjernen i Orions Belte,
stjernebildet som er å se sør-vest på himmelen nå om kvelden.
Jeg husker jeg fikk gåsehud av å se de bildene, så fint var det.
Får vi mulighet reiser vi dit igjen, for det er det jammen verdt...


Hvis noen av dere har lyst til å se flere av de vakre bildene som Hubbles har tatt,
kan dere se på http://www.hubblesite.org/ og la dere fascinere...

Og er det flere Nasafantaster der ute,
så sjekk ut http://www.nasa.gov/.

Og det helt store må jo være å få oppleve en oppskyting!
Skulle gitt mye for å ha fått oppleve det altså!

Men nå tar jeg jammen helga,
og den skal da tilbringes på jobb...
Så riktig god helg til dere alle,
og nyt sola som skal komme i morgen:)

Bente

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...