søndag 13. februar 2011

Morsdag

I dag har vi feiret morsdagen, alle mødres hedersdag.
Anna Maria Reeves Jarvis var en ung hjemmeværende mor fra
Nord-Amerika som forsøkte å forbedre de sanitære
forholdene under den amerikanske borgerkrigen med
det hun kalte "Mother's Work Days"  og hun jobbet for
å forsone partene. Anna Maria's datter kjente til sin
mors arbeid, og ca 1 år etter hennes død, holdt hun
en minnesmerkning for henne og hun begynte å jobbe for en
offisiell minnedag for mødre. Skikken spredde seg til de
fleste stater i USA, og ble offisiell helligdag i begynnelsen
av 1912. I Norge ble den første morsdagen feiret i
Bergen i 1919 som et religiøst arrangement,
siden har det gått over til å bli en familiedag. (Wikipedia)


 I dag fikk jeg frokost og gaver og kort på senga.
Det var kjempe koselig :)
4-åringen min hadde laget kort
i barnehagen med et kjempefint dikt på:

AVTRYKK


Det hender du blir lei,
fordi jeg er så liten.
Setter merker alle steder
og gjør deg veldig sliten.


Men en dag blir jeg større,
ja en dag blir jeg stor.
Og alle mine avtrykk
blir bare svake spor.


Her er mitt lille avtrykk
så du kan huske og forstå.
Hvor søte mine hender var
den gang da de var små!

Vakkert lite dikt dette, som minner oss på at vi må nyte
den tiden vi har nå når ungene bor hjemme,
vi har dem bare til låns...

Ha en fortsatt fin morsdag,

klem fra Bente




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...